سفارش تبلیغ
صبا ویژن



فروردین 91 - نسیم الهی (نفحات)






درباره نویسنده
فروردین 91 - نسیم الهی (نفحات)
مهدی نوروزی
این وبلاگ روزانه یک پیام از سرچشمه اندیشه های حکیمانه و عرشی مفسر کبیر قرآن و حکیم متاله دوران، حضرت علامه جوادی آملی را با توجه به مناسبت آن روز درج می کند. امید که بتوانیم نفحات الهی را در آن روز درک کنیم.
آی دی نویسنده
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91


لینکهای روزانه
سالک الی الله [23]
نجم الدین علامه حسن زاده آملی [16]
علم و عرفان [18]
[آرشیو(3)]


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
فروردین 91 - نسیم الهی (نفحات)


لوگوی دوستان





وبلاگ فارسی

آمار بازدید
بازدید کل :72154
بازدید امروز : 24
 RSS 

   

در تاریخ سراسر افتخار تشیع ، حکیمان ، فقیهان ، مفسران ، محدثان شیعى با تحمل  شدیدترین دشواریها، اسلام عزیز را با همه وجود خود حفظ کرده تا نوبت به شخصیت منحصر  به فرد عصر خود و یکتاى میدان ولایت ، حضرت آیة الله العظمى امام خمینى (قدس سره ) رسید که او با ایثار و نثار صدها هزار شهید و جانباز و آزاده ، نظام جمهورى اسلامى ایران را بنیان نهاد و مى رود تا سروش آسمانى و نداى غیبى اسلام عزیز را به گوش جهانیان و کوثر زلال آن را به لبان تشنه و جمال دلپذیر آن را به چشمان منتظر آنها برساند.

حضرت آیت الله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، ج1، ص29

 

 



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز شنبه 91 فروردین 12

حضرت آیت الله جوادی آملی

همان گونه که عبادت درجات گوناگونى دارد و به اقسامى مانند   عبادت بردگانه، تاجرانه و عاشقانه تقسیم مى شود، استعانت نیز درجات و مراتبى متفاوت دارد؛ گاهى انسان ابتدا خود را دیده ، مى گوید: من از خدا یارى مى طلبم . این نازلترین مرتبه استعانت است . اگر انسان کارى را خود انجام دهد، ولى کمبودش را دیگرى جبران و ترمیم کند، دیگرى ناصر، معاون و شفیع اوست و کار با نصرت و معاونت و شفاعت انجام گرفته است ، نه ولایت ؛ ولى اگر انسان خود را صاجب هیچ سهمى نداند و همه شئون را به خدا بسپارد تحت ولایت خداست : (الله ولى الذین امنوا).

حضرت آیت الله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، ج1



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 11:30 صبح روز پنج شنبه 91 فروردین 10

چون هویت اصیل انسان را روح او تشکیل می دهد و روح انسانی نه مذکر است و نه مونث؛ می توان همتایی زن و مرد را در معارف اعتقادی، ارزش های اخلاقی و مانند آن را اثبات کرد، زیرا کمال انسانیت به خلافت و ولایت اوست، آن کسی که «ولی الله» هست، انسان کامل است و چون در آن صبغه، هیچ مذکر و مونث فرقی با هم ندارند یک زن می تواند ولی الله شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی، تسنیم، ج3،ص 353 (با تلخیص)
حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 9:57 صبح روز چهارشنبه 91 فروردین 9

یکى از ویژگیهاى سلوک الى الله این است که هدف و مقصد نهایى آن    ، خداى نامتناهى است و بنابراین ، راه به سوى او نیز نامحدود خواهد بود و انسان در هر راهى گام بردارد به خدا مى رسد، لیکن او اسماى حسناى فراوانى دارد؛ هم اءرحم الراحمین است و هم اءشد المعاقبین . برخى از انسانها به لقاى مهر اءرحم الراحمین وگروهى از راهیان به لقاى قهر اءشد المعاقبین مى رسند .

حضرت آیت الله جوادی آملی، تفسیر تسنیم ، ج1

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 9:49 صبح روز چهارشنبه 91 فروردین 9

پاداش بزرگ (الهی که خداوند از آن به اجر عظیم یاد می کند (مائده/9)) بستگی به دو رکن مهم ایمان و عمل به احکام فقهی و حقوقی دارد. و می دانیم که خداوند به وعده هایش وفا می کند؛ زیرا خلف وعده یا بر اثر این نکته است که عمل به وعده و وفای آن لازم است، یا بر اثر فراموشی، ناتوانی، بخل، نیاز به عدم وفا، و مانند آن است؛ لیکن ذات خداوندی از همه صفات یادشده منزّه است. پس وقتی وعده داد قطعاً ان را وفا می کند و مورد وعده را که آمورزش و پاداش بزرگ مومن پرهیزکار باشد، می پردازد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج2، ص 173
حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 9:7 صبح روز دوشنبه 91 فروردین 7

انسان تشنه کام، تنها وامدار سرچشمه است و دیگر از جویبار و رودخانه تشکر نمی‌کند؛ چون آب را سرچشمه به او می‌دهد نه جویبار و آب حیات را خدای سبحان که منبع فیض است عطا می کند. بنابراین، نباید گفت اگر فلان کس یا فلان چیز نبود من هلاک می شدم؛ بلکه باید گفت اگر لطف خدا نبود، هلاک می شدم.

حضرت آیت الله جوادی آملی، مراحل اخلاق در قرآن، ص 233

 حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 5:14 عصر روز یکشنبه 91 فروردین 6

 

اگر این گرد و غبار طبیعت از چهره‌ی حقیقت آدمی زدوده شود، نه تنها وی طایری معنوی خواهد شد که بال و پر ملکوتی خود را برای حمایت از نوبالان و هدایت پرواز آنان خواهد گشود، چنان که پیامبر اسلام، نه تنها تا اوج «قاب قوسین أو أدنی» پر می کشید، که تا دامنه‌ی قیامت، هر انسان عاشقی را به زیر بال و پر خویش گرفته و در مدار ایمان، آموزش پرواز می دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، صورت و سیرت انسان در قرآن، ص 284

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 9:41 عصر روز جمعه 91 فروردین 4

 

برای رسیدن انسان به خلافت اللهی که غایت وجودی انسان است، ... باید در کنار سیر بی وقفه‌ی علمی، مراقبت‌ها و محاسبت‌های عملی را گام به گام از ساده ترین برنامه های زندگی آغاز کرد و تا نهایت تهذیب روح و تضحیه‌ی نفس و تطهیر عقل به پیش رفت. دقت در اموری به ظاهر عادی مثل غذای روزانه و توجه به پاکی و حلال بودن آن از نخستین و ضروری‌ترین گام‌های این سیر ملکوتی است، زیرا همین غذا به اندیشه تبدیل می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی، صورت و سیرت انسان در قرآن، ص 158

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 9:29 عصر روز جمعه 91 فروردین 4

هیچ نعمتی بالاتر از نعمت معرفت و شهود و یقین نیست. انسانی که حکمت جهان را مشاهده کند، دیگر نام لذت های جهان را لذت نمی نهد. کسی که به مقام یقین برسد، درون جهان و درون خود و دیگران را می بیند. لذا نه به خود متکی است و نه به غیرْ دل می بندد؛ و نه از غیر مدد می طلبد؛ چون می داند چیزی در درون انسان و غیر انسان نیست، اگر او به این مقام رسید هرگز آن محبوب راستین را رها نمی کند و اورا برای خود او می پرستد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، حکمت عبادات، ص 48

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 10:50 عصر روز پنج شنبه 91 فروردین 3

تاریخ هجری هر کس از نخستین لحظه ی سیر درونی او آغاز می شود و به هر اندزه که این راه را ادامه دهد، عمر او امتداد می یابد. چنین نیست که با چرخش زمین به دور خورشید، سنّ انسان بالا رود و آدمی کامل شود. عمر هر کس محصول هجرت اوست.

حضرت آیت الله جوادی آملی، صورت و سیرت انسان در قرآن، ص 116 

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:3 صبح روز چهارشنبه 91 فروردین 2

<      1   2   3   4      >