سفارش تبلیغ
صبا ویژن



خرداد 91 - نسیم الهی (نفحات)






درباره نویسنده
خرداد 91 - نسیم الهی (نفحات)
مهدی نوروزی
این وبلاگ روزانه یک پیام از سرچشمه اندیشه های حکیمانه و عرشی مفسر کبیر قرآن و حکیم متاله دوران، حضرت علامه جوادی آملی را با توجه به مناسبت آن روز درج می کند. امید که بتوانیم نفحات الهی را در آن روز درک کنیم.
آی دی نویسنده
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91


لینکهای روزانه
سالک الی الله [23]
نجم الدین علامه حسن زاده آملی [16]
علم و عرفان [18]
[آرشیو(3)]


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
خرداد 91 - نسیم الهی (نفحات)


لوگوی دوستان





وبلاگ فارسی

آمار بازدید
بازدید کل :72053
بازدید امروز : 5
 RSS 

   

اگر آدمی به عمر گذشته خود باز نگرد و بیندیشد که در این مدت چه کمال ها و ترقّیاتی را می توانست به دست آورد، ولی در این باره کوتاهی کرد، آن گاه خود را ملامت می کند و به خود خشم می ورزد و کوتاهی ها را به رخ خود می کشد. در حالی که این حسّ ترحّم و دلسوزی در فطرت او ودیعه ای الهی و قطره ای از دریای بی کران رحمت پروردگار است. این حسّ ترحّم مِلک خود او نیست، بلکه عاریتی و قطره ای از دریای بی کران رحمت خداست.

حضرت آیت الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج 2، ص 133



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز چهارشنبه 91 خرداد 31

قرآن می فرماید: اگر مردم شهرها ایمان آورده تقوا پیشه سازند، ما درهای برکت آسمان و زمین را بر آنان می گشاییم. با این وجود می بینیم چه بسا کافران بیشتر از مومنان از نعمت های الهی برخوردارند. پاسخ آن است که مال غیر از برکت است. هر مالی برکت نیست. از این رو قرآن می فرماید: مبادا کافران گمان کنند مهلت ما به سود آنان است و برای آنان خیری در پیش دارد. ما به آنان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و سرانجام عذابی دردناک و خوارکننده در پیش دارند. (آل عمران)

حضرت آیت الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج 2، ص 73

 

 



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز سه شنبه 91 خرداد 30

بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوران جاهلیت، سیاه ترین دوران زندگی اعراب بود که کمترین اثر از فرهنگ و تمدّن بشری در آن مشاهده می شد. امیر المومنین علی (علیه السلام) با شیواترین سخن، آن بدترین دوران را چنین توصیف می کند: شما از جهت فرهنگی دارای زشت ترین دین و آیین بودید و از نظر معیشتی در بدترین خانه ها زندگی می کردید، آب آشامیدنی شما تیره و غذای شما بدون خورشت و گلوگیر بود. خون یکدیگر را می ریختید، قطع رحم می کردید، بت ها در میان شما برپا و گناه سرتا پایتان را فراگرفته بود...

 حضرت آیت الله جوادی آملی، عصاره خلقت، ص 70



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز دوشنبه 91 خرداد 29

پی بردن به معانی باطنی قرآن مخصوص مطهّرون و معصومین (علیهم اسلام) است، لیکن پیروان راستین علمی و عملی آن ذوات نورانی به مقدار پیروی از آنان سهمی از ادراک باطن را خواهند داشت؛ البته همان طور که ظاهر آیات مفسّر یکدیگر بوده و با هم مرتبند، باطن آنها نیز مبیّن همدیگر بوده و با هم پیوند ناگسستنی دارند.

حضرت آیت الله جوادی آملی، قرآن در قرآن، ص 376



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز یکشنبه 91 خرداد 28

اگر کسی بخواهد به «باقی» برسد باید از دام «فانی» برهد، نه تنها از نظر عمل، بلکه از نظر رغبت هم باید از آن فاصله بگیرد. پس زهد برای سالکان، ضرورت است، اما برای کسانی که در اواخر سیر و سلوکند همین زهد خشیت است، یعنی مایه ی هراس است که مبادا در حدّ زهد بمانند و فریب زهد را بخورند و گرفتار خودخواهی و غرور شوند و بگویند ماییم که زاهدانه به سر می بریم.

حضرت آیت الله جوادی آملی، مراحل اخلاق در قرآن، ص 178



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز شنبه 91 خرداد 27

معلّم اخلاق تنها ذات اقدس خداوند است، گرچه در کتاب‌های عقلی سخن از معلّم اول، ثانی و ثالث است و ارسطو را معلّم اوّل و فارابی را معلّم ثانی می دانند، ولی نزد ارباب معارف در بین جوامع بشری، معلّم اول وجود مبارک خاتم الانبیاء رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و معلّم ثانی، وجود مبارک علی بن ابی طالب (علیه‌السلام) است، ولی در کلّ جهان، معلّم اوّل همان معلّم آخر و معلّم آخر، همان معلّم اوّل یعنی ذات اقدس الهی است؛ او معلّم اوّلی است که ثانی ندارد.

حضرت آیت الله جوادی، مبادی اخلاق در قرآن، ص 139

حضرت آیت الله چوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز جمعه 91 خرداد 26

در علم اخلاق ثابت است که انسان تا جان خویش را پاک نسازد و آینه دل را گردگیری و غبارروبی نکند به زیورهای اخلاق و ارزش‌ها دست نمی‌یازد. مایه‌ی همه‌ی ارزش‌ها و منبع اصلی و خاستگاه جوشنده جمیع آنها قرآن حکیم است که گرچه بسیری از آیات آن ناظر به تهذیب روح است ولی بیش از 60 آیه درباره‌ی تزکیه نازل فرموده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج2، ص 277

حضرت آیت الله چوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز پنج شنبه 91 خرداد 25

انسان‌ها در اثرپذیری، یکسان نیستند. آنها که از نزاهت روح برخوردارند، گاهی به طور مستقیم و گاهی به طور غیر مستقیم، از ذات اقدس اله و مبادی عالیه، فیض و معارفی دریافت می‌کنند و فضایل نفسانی، نصیبشان می‌شود و انسان صالحی خواهند بود. و آنها که راه آلودگی را طی کرده‌اند، برای تأثیر شیطان در خود، زمینه‌ی مساعدی فراهم کرده‌اند و در نتیجه، خاطرات بد، نقشه های زشت و رذایل نفسانی به آنها القا می‌شود و بر اثر این تأثیر گذاری شیطان، به صورت شیطان ممثّل در می‌آیند.

حضرت آیت الله جوادی آملی، مبادی اخلاق در قرآن، ص 110

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز چهارشنبه 91 خرداد 24

همان طور که گناه آثار سوء دارد، افراط در کامیابی و زیاده روی در خوردن و نوشیدن حلال نیز مانع طهارت دل و نرمی قلب می گردد. از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) نقل شده است: دل های خود را با پرخوردن و زیاد نوشیدن نمیرانید. زیرا قلب مانند بذر کشت شده است که اگر آب زیاد دریافت کند می پوسد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، سروش هدایت، ج4، ص 138

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز سه شنبه 91 خرداد 23

هیچ سمّی به اندازه گناه و هیچ آتشی به اندازه ی جهنم، بی رحم نیست؛ زیرا سم و آتش دنیا رحمی نسبی دارد. اتش دنیا انسان را می سوزاند، وقتی سوزاند تا آن حد که انسان احساس درد می کند، درد می کشد اما وقتی بی هوش شد، دیگر دردی احساس نمی کند، اما آتش قیامت و جهنم، آن قدر بی رحم است که دائماً می سوزاند و دائماً هم انسان احساس سوزش می کند و درد می کشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، مبادی اخلاق در قرآن، ص 115

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 8:49 صبح روز دوشنبه 91 خرداد 22

   1   2   3   4      >