سفارش تبلیغ
صبا ویژن



خرداد 91 - نسیم الهی (نفحات)






درباره نویسنده
خرداد 91 - نسیم الهی (نفحات)
مهدی نوروزی
این وبلاگ روزانه یک پیام از سرچشمه اندیشه های حکیمانه و عرشی مفسر کبیر قرآن و حکیم متاله دوران، حضرت علامه جوادی آملی را با توجه به مناسبت آن روز درج می کند. امید که بتوانیم نفحات الهی را در آن روز درک کنیم.
آی دی نویسنده
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91


لینکهای روزانه
سالک الی الله [23]
نجم الدین علامه حسن زاده آملی [16]
علم و عرفان [18]
[آرشیو(3)]


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
خرداد 91 - نسیم الهی (نفحات)


لوگوی دوستان





وبلاگ فارسی

آمار بازدید
بازدید کل :72158
بازدید امروز : 1
 RSS 

   

افسوس که زمانی انسان متوجه سرکشی و لجاجت خویش می گردد که انسان غرق شده، و آب از سر او گذشته است. قرآن می فرماید: هر گروه از دوزخیان که وارد دریای خروشان آتش می شوند، نگهبانان آتش از آنان می پرسند: مگر شما را هشدار دهنده ای نیامد؟ گویند: اگر شنیده و پذیرفته بودیم یا تعقّل و اندیشه می داشتیم اکنون در میان دوزخیان نبودیم. بنابراین، به گناه خود اقرار می کنند. پس دور باد اهل دوزخ. (ملک/8-11)

حضرت آیت الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج2، ص 404

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز پنج شنبه 91 خرداد 11

دنیادوستی، انسان را نسبت به ادراک معارف الهی کور و کر وگنگ می کند و ... هرجا هوای نفس بر حکم خدا رجحان یافت مصداق بارز دنیاطلبی است و هر مورد که طعم کاذب گناه در ذائقه ی کسی شیرین نمود، نمونه کامل دنیازدگی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج2، ص 410-411

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز چهارشنبه 91 خرداد 10

اعتکاف از مهم‌ترین فرصت‌هایی است که از سوی خداوند متعال برای هدایت انسان‌ها بوجود آمده و همگان باید از این فرصت کم‌نظیر برای قرب الی‌الله استفاده کنند. اعتکاف سهم بسیار زیادی در پالایش روح و پاک کردن غبارها و نجاسات دل دارد زیرا روح و دلی که پاک شد، حرکتش به سمت خدا، سریع‌تر و کامل‌تر خواهد شد. اعتکاف عبادی کامل و تلفیقی از عبادات مبارکه است که توجه به آن می‌تواند نقش به سزایی در کمال انسان داشته باشد.

 سخنرانی آیت الله جوادی آملی در نخستین همایش اعتکاف- 1391

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز سه شنبه 91 خرداد 9

برای پرورش انسان چیزی مهم‌تر از توجه مستمر به دل، یعنی معرفت، مراقبت و محاسبت نفس نیست. کسی که حقیقت و ارزش خود را بشناسد، می داند که ارزش جان آدمی به معارف الهی است. دلی که معرفت خدا و اولیای او در آن نیست، «گل» است نه «دل» و آن کس که دارای چنین گوهری نباشد، انسان نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی، مراحل اخلاق در قرآن، ص214

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز دوشنبه 91 خرداد 8

یاد قیامت یکی از عوامل مؤثر در وارستگی انسان است؛ کسی که معاد را فراموش نکند پارسا خواهد بود؛ زیرا همه اعمال و رفتارش را تحت مراقبت ویژه قرار می‌دهد و سعی و تلاش همه جانبه دارد  تا آنها را بر خشنودی خداوند استوار ساخته، در مدار شهوات، آرزوهای باطل و هوس های شیطانی نگردد.

 حضرت آیت الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج1، ص 22

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز یکشنبه 91 خرداد 7

در تربیت کودک، قبل از این که با عادات و رسوم دیگر آشنا شود، باید او را با تربیت و آداب صحیح که «صبغه الهی» است رنگین کنیم و نگوییم کودک است و باید بازی کند و هرچه خواست بگوید. بلکه باید بگوییم بازیِ صحیح بکند و حرفِ خوب، یاد بگیرد. اگر دستور دینی این است که اولین سخنی که کودک می شنود اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ او باشد، برای آن است که کودک واقعاً این حرف ها را می‌فهمد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، مبادی اخلاق در قران، ص 145-146

حضرت آیت الله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز شنبه 91 خرداد 6

برای رسیدن به محبّت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و بهره‌مندی از آثار آن، باید خود را به علم و عدالت مزیّن کنیم و در این راه، خطر محبّت به دنیا را دست کم نگیریم؛ زیرا این که افرادی سال‌ها آیات خدا و سخنان معصومان (علیهم‌السلام) را می‌شنوند و فرا می‌گیرند، ولی گناه می‌کنند، نشان از این دارد که محبّت دنیا آن‌قدر خطرناک است که با هیچ یک از این آیات و روایات برطرف نمی‌شود و دل آلوده به چنین ویروسی تطهیر نخواهد شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص 240

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز جمعه 91 خرداد 5

سعی کنید علی و اولاد علی (علیهم‌السلام) را دوست داشته باشید. این دوست داشتن ذخیره و یکی از ارکان اصلی دین به نام «ولایت» است. تنها آنان را به عنوان سرپرست قبول کردن نیست؛ بلکه باید در تمام نمازها به یاد آنها باشیم. یکی از واجبات تشهّد، صلوات است که در کنار شهادتین قرار گرفته است. پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم) فرمود: کسی که بر من صلوات بفرستد و بر آل من نفرستد، بوی بهشت را که از فاصله‌ی پانصد سال استشمام می شود به مشام او نمی رسد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، حکمت عبادات، ص 247

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز پنج شنبه 91 خرداد 4

شهیدان مورد تجلیل اولیای الهی اند و آرامگاه آنان مهد پرورش انسان های وارسته است. در زیارت وارث به شهیدان سلام می دهیم و به پاکی آنان و نیز به طهارت آرامگاه آنان اذعان داریم: « طِبتُم و طابَتِ الأرضِ الّتی فیها دُفِنتُم»

حضرت آیت الله جوادی آملی، شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص 209

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز چهارشنبه 91 خرداد 3

چشمه بهشتی را بهشتی ها می جوشانند ((یُفجّرونها تفجیراً)) (انسان/6) مفجّران چشمه، خود انسان های مخلصی هستند که در دنیا بر اثر مداومت بر اخلاص، چشمه سار حکمت از قلبشان جوشیده، بر زبانشان جاری شده بود. «من أخلص لله أربعین صباحاً تنفجر ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه» (بحارالانوار67/249) همین گروه در قیامت با اراده چشمه سار بهشتی را می جوشانند: ((یفجّرونها تفجیراً)) چشمه و درخت در بهشت، تابع اراده بهشتیان است.

حضرت آیت الله جوادی آملی، مبادی اخلاق در قرآن، ص108

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز سه شنبه 91 خرداد 2

<      1   2   3   4      >