سفارش تبلیغ
صبا ویژن



اردیبهشت 91 - نسیم الهی (نفحات)






درباره نویسنده
اردیبهشت 91 - نسیم الهی (نفحات)
مهدی نوروزی
این وبلاگ روزانه یک پیام از سرچشمه اندیشه های حکیمانه و عرشی مفسر کبیر قرآن و حکیم متاله دوران، حضرت علامه جوادی آملی را با توجه به مناسبت آن روز درج می کند. امید که بتوانیم نفحات الهی را در آن روز درک کنیم.
آی دی نویسنده
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91


لینکهای روزانه
سالک الی الله [23]
نجم الدین علامه حسن زاده آملی [16]
علم و عرفان [18]
[آرشیو(3)]


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
اردیبهشت 91 - نسیم الهی (نفحات)


لوگوی دوستان





وبلاگ فارسی

آمار بازدید
بازدید کل :72251
بازدید امروز : 22
 RSS 

   

آفرینش دوزخ و وجود آن و اشاره به عذاب دردناک و عقوبت های جانکاه دوزخ، گروه فراوانی از اوساط مردم را که هنوز به بلندای بینش عبودیت نرسیده اند، از بدی، انحراف و کج‌روی باز می دارد، بلکه بهترین عامل بازدارنده از معاصی است. اگر خداوند حکیم دوزخ را در شمار نعمت ها آورده است واقعاً نعمت بزرگی را تذکّر داده و اگر نبود این جهنّم سوزان چه بسا بیشتر انسان ها اهل بندگی نبودند.

حضرت آیت الله جوادی آملی، معاد در قران، ج2، ص 368

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز یکشنبه 91 اردیبهشت 31

اخلاق عبارت از ملکات و هیئت های نفسانی است که اگر نفس به ان متصف شود، به سهولت کاری را انجام می دهد. همان طوری که صاحبان صنعت ها و حرفه ها به سهولت، کار خود را انجام می دهند، صاحبان ملکات فاضله و رذیله هم به سهولت، کار خوب یا بد می کنند. پس اخلاق، عبارت از ملکات نفسانی و هیئات روحی است که باعث می شود، کارها زشت یا زیبا، به آسانی از نفس متخلق به اخلاق خاص نشئت بگیرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، مبادی اخلاق در قرآن، ص 73

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز شنبه 91 اردیبهشت 30

قرآن کریم تباهی و گناه را به منزله‌ی غباری می داند که آیینه شفاف دل را تیره نموده، قلب را از علوم و معارف عقلی بی بهره می‌سازد؛ وقتی چنین شد، قلب بسته و تیره، ایمان و گرایش به حق نخواهد داشت، از این رو تبه کاران درباره معارف عقلی، دید قوی ندارند و واقعاً آن را درک نمی کنند لذا به انکار، جمود، تعصب، حمیّت بی جا و باطل دست می اندازند.

حضرت آیت الله جوادی آملی، سیره پیامبر اکرم در قرآن، ج1، ص 68

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز جمعه 91 اردیبهشت 29

کسانی که در دنیا شکست می خورند گرفتار اسارت نفس هستند، هم میل به ماندن در دنیا دارند و هم از رها شدن می ترسند، اسلام این دو اصل را محکوم و دو اصل دیگری جایگزین آن کرده است: یکی این که به طبیعت دل نبندید، دیگر آنکه از ماورای طبیعت نترسید.

حضرت آیت الله جوادی آملی، حکمت عبادات، ص 130

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز پنج شنبه 91 اردیبهشت 28

از قرآن مجید برمی‌آید که پاداش نیکوکاران در بهشت متناسب با درجات ایمانشان است. خداوند به برخی از آنان وعده آمرزش گناهان و ورود به بهشت، به بعضی ثواب و پاداش باغ هایی که زیر آنها آب روان است و به پاره ای بهترین ثواب که همان بهشت عدن و ملاقات پروردگار است، داده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج2، ص 341

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز چهارشنبه 91 اردیبهشت 27

قرآن می فرماید: انسان حریص آفریده شده، چون زیانی به او رسد سخت بی قراری می کند، و چون مال و دولتی بیابد بخل می‌ورزد، جز چند طایفه: نمازگزاران؛ آنان که خمس و زکات و ... خود را می‌پردازند؛ آنان که روز قیامت را باور دارند؛ آنان که از عذاب پروردگارشان بیمناکند؛ آنان که دامن خود را از شهوترانی پاک نگه می‌دارند؛ کسانی که امانت و عهد و پیمان خویش را مراعات می‌کنند؛ آنان که برای شهادت به حق قیام می‌کنند و می‌ایستند.

حضرت آیت الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج2، ص 279

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز سه شنبه 91 اردیبهشت 26

یکی از برجسته ترین قلّه های ادب توحیدی شعر فارسی، شعری است که فردوسی در دیباچه‌ی شاهنامه می‌گوید: «جهان را بلندی و پستی تویی/ ندانم چه ای هرچه هستی تویی». روایت شده است که فقیهی بزرگ به انکار او پرداخت و عذر وی این بود که فردوسی در حیات خود پادشاهان مجوس ایرانی را مدح کرده است. تا این که در خواب فردوسی را در باغ‌های بهشت دید، و چون سبب را پرسید، گفت: خداوند بر من رحم فرمود و سبب آن همان بیتی است که در توحید خدای سبحان در شاهنامه سروده ام.

حضرت آیت الله جوادی آملی، رحیق مختوم (شرح حکمت متعالیه)، ص 88

آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز دوشنبه 91 اردیبهشت 25

قرآن در زمینه جهاد اصغر می فرماید: در جهاد اصغر مجاهدان در راه خدا پس از دادن مجروح، جانباز و آزاده، پیروز می شوند. در جهاد اکبر نیز همین طور است، گاهی انسان تلفات می دهد، رنج ها و زخم هایی را در درون خود تحمل می کند و چند صباحی هم عقل وی اسیر هوسش می شود، ولی سرانجام پیروز خواهد شد؛ در صورتی که در راه جهاد با نفس بایستد و از صحنه جهاد نگریزد و حتی اگر دشمن را فراوان ببیند، از معرکه فرار نکند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی، مبادی اخلاق در قرآن، ص 101

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز یکشنبه 91 اردیبهشت 24

 وقتی وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به مقام شامخ نبوّت بار یافتند و به معراج رسیدند، در معراج غذایی میل کردند ... آن میوه‌ی غیبی و بهشتی وقتی در صُلب مطهّر رسول اکرم به صورت نطفه‌ی فاطمه (سلام الله علیها) درآمد، در قرار مکین خدیجه (سلام الله علیها) مستقر شد؛ پس وجود مبارک این بانو نظیر افراد دیگر که نطفه‌ی آنها محصول آب و غذا و میوه‌ی زمین باشد و از زمین برخاسته باشد، نیست. نطفه‌ی وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) هم محصول آن میوه (بهشتی) است... این طلیعه پیدایش و تجلّی آن بانو در عالم طبیعت است....

سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز شنبه 91 اردیبهشت 23

دیدار انبیا و ائمه هدا و اولیای خدا اثری مغناطیس‏گونه و کیمیایی دارد و این خصیصه در جمال دل‏آرای امام عصر(عج) ظهور بیشتری دارد، چون برخلاف سایر انبیا و ائمه(علیهم‌السلام) اجازه دارد همچون مغناطیس دلربایی و چون کیمیاگر جهان را دگرگون کند. به همین دلیل، لحظه‏ای دیدار او در قلوب تحول می‏آفریند و کسی را در برابر جذبه وجود مبارکش تاب مقاومت نیست، همچنان که آهن در برابر آهنربا.

حضرت آیت اله جوادی آملی، امام مهدی موجود موعود، ص 87  

حضرت آیت اله جوادی آملی



نویسنده » مهدی نوروزی » ساعت 1:0 صبح روز جمعه 91 اردیبهشت 22

   1   2   3   4      >